Verzekeringen

Let op: heeft u een chronische indicatie, dan worden de eerste 20 behandelingen uit een – door uzelf afgesloten aanvullende verzekering – geheel of gedeeltelijk vergoed. Daarna vervalt u in de basisverzekering, waarvoor een jaarlijks Eigen Risico geldt van € 385. Vervolgens wordt alles vergoed vanuit de basisverzekering.

Wij raden u aan met uw zorgverzekeraar contact op te nemen, zodat u zeker bent waar u voor verzekerd bent en wat u vergoed krijgt. Het is niet de verantwoordelijkheid van uw fysiotherapeut om dat bij te houden of na te gaan bij uw zorgverzekeraar.

Let wel, na de eerste 20 behandelingen worden de behandelingen zoals aangegeven vergoed vanuit de basisverzekering. De kosten van deze behandelingen worden door de zorgverzekeraar meegeteld in het totaal van het Eigen Risico dat jaarlijks bij de verzekerden in rekening wordt gebracht (tot een maximum van € 385 in 2019).

Het is uw eigen verantwoordelijkheid dat u, voordat u met de behandeling begint, bij uw zorgverzekeraar checkt of u voldoende aanvullend verzekerd bent. Indien u niet aanvullend verzekerd bent, zult u een nota ontvangen van de zorgverzekeraar of van ons.

Zorgwijzer.nl vat de regels voor 2017 als volgt samen:

Aandoening staat wel op lijst chronische aandoeningen Aandoening staat niet op lijst chronische aandoeningen Eigen risico?
Jongeren tot en met 18 jaar Volledige vergoeding (na toestemming) De eerste 9 behandelingen en eventueel nog 9 vervolgbehandelingen indien het gewenste resultaat niet is bereikt Nee
Volwassenen Volledige vergoeding vanaf de 21e behandeling (na toestemming). Eerste 20 behandelingen worden door de patiënt zelf betaald en gelden per aandoening Alleen vergoeding aanvullende verzekering Ja, maar alleen bij vergoeding vanuit basisverzekering

Chronische lijst

Enkele aandoeningen die op de chronische lijst staan, zijn:

• Ruggenmergaandoening
  • Multipele sclerose (MS)
  • Spierziekte
  • Whiplash
  • Frozen shoulder
  • Myasthenia gravis

Voor de volledige lijst aandoeningen kun je hier en hier terecht.