Tenniselleboog

Helaas komt de tenniselleboog vaak voor. Het komt meestal voor bij tennissers, maar hoeft niet door het tennissen veroorzaakt te worden. Ongeveer de helft van alle tennissers heeft er ooit wel eens last van gehad. Het is een sportblessure die ontstaat door overbelasting of irritatie van de strekspieren in de onderarm. Hierdoor ontstaat een irritatie bij de aanhechting van de spieren aan de buitenzijde van de elleboog, die meestal een paar maanden aanhoudt. Veel mensen ervaren het als een irritante blessure. Gelukkig gaat de blessure in de meeste gevallen vanzelf over, zeker als u rekening houdt met de aandoening. In sommige gevallen is dit niet het geval en dan is een nader onderzoek / behandeling nodig.

Tennissen kan dus zeker een oorzaak zijn van een tenniselleboog, maar ook niet sport-gerelateerde activiteiten kunnen een tenniselleboog veroorzaken (langdurig zwaar tillen). De blessure ontstaat meestal maar geleidelijk, omdat er dan kleine scheurtjes ontstaan in het weefsel aan de buitenkant van het elleboog gewricht (bij de aanhechting van de spier van de onderarm), wat uiteindelijk leidt tot een ontsteking.

Waaraan herkent u een tenniselleboog?

Het gaat om pijnklachten aan de buitenkant de elleboog en deze pijn kan soms uitstralen naar de onderarm en de pols. Vooral bij het aanspannen van de spieren in de arm treedt de pijn op. Het kan ook pijnlijk zijn als u op de elleboog drukt. Tijdens het tennissen geeft vooral spelen met de backhand klachten, omdat dan juist de strekspieren van de onderarm actief zijn.

Ook kunnen handelingen in het dagelijkse leven pijnlijk zijn. Denk hierbij aan draaien en strekken van de onderarm, maar ook het oppakken van kleine voorwerpen of het open duwen van deuren is dan pijnlijk.

Wat kunt u zelf doen?

Heeft u last van deze blessure, dan is rust is de belangrijkste factor om een tenniselleboog te behandelen. Ook kunt u koelen met ijs en voorzichtig wat rekoefeningen doen. Het kan zijn dat er volledig gestopt moet worden met tennis, terwijl in andere gevallen voorzichtig doorgespeeld kan worden.

Het dragen van een brace kan in sommige gevallen helpen tijdens een activiteit.

In veel gevallen wordt fysiotherapie toegepast. U kunt bij Fysiotherapie De Aker terecht voor de behandeling van uw tenniselleboog. Onze therapeut bekijkt welke behandelmethode voor u het meest effectief zal zijn.

Hoofdpijn

Hoofdpijn komt helaas bij veel mensen voor. Soms duurt het kort, soms lang en er zijn ook mensen die bijna altijd hoofdpijn hebben.

Er zijn verschillende soorten hoofdpijn die we kunnen onderscheiden. Het is mogelijk dat u last heeft heeft van een of meerdere soorten hoofdpijn. Hoofdpijn kan heel vervelend zijn. Het kan voor bezorgdheid en onzekerheid zorgen. Hoofdpijn komt relatief veel voor en gelukkig is de oorzaak zelden ernstig.

Welk type hoofdpijn heeft u?

Als u op de verschijnselen let, dan kunt u vaak al herkennen welk type hoofdpijn u op dat moment ervaart. Het kan gaan om spanningshoofdpijn, migraine, hoofdpijn door regelmatig gebruik van pijnstillers of clusterhoofdpijn.

Spanningshoofdpijn geeft meestal een gevoel alsof er een strakke band drukkend of knellend om het (voor)hoofd zit. Het komt langzaam op en gaat geleidelijk weer weg. Het kan minuten tot uren tot dagen aanhouden. Nek en schouders zijn vaak ook pijnlijk en meestal gespannen. Bij inspanning wordt de pijn niet erger. Licht of geluid kunnen de pijn wel verergeren. De pijn is hinderlijk, maar meestal lukt het u wel om door te gaan met uw dagelijkse bezigheden.

Migraine daarentegen is een matige of heftige, bonzende hoofdpijn meestal aan één kant van het hoofd. Een migraineaanval kan variëren van 4 uur tot 3 dagen. De hoofdpijn wordt erger bij inspanning en gaat vaak samen met misselijkheid of braken. Tijdens de aanval kunt u licht en geluid waarschijnlijk maar slecht verdragen. U blijft dan het liefst rustig zitten of liggen. Het zal u bij migraine vaak niet goed lukken om door te gaan met de dingen waar u mee bezig was. Meestal is het zo dat een migraineaanval zich kort van tevoren aan aankondigt, bijvoorbeeld doordat u schitteringen of lichtfiguren ziet. Het komt ook voor dat men typische geuren vlak voor een aanval ruikt.

Te veel pijnstillers

Er bestaat ook hoofdpijn die veroorzaakt wordt omdat u te vaak pijnstillers gebruikt. Want elke vorm van hoofdpijn kan erger worden wanneer u maandenlang regelmatig pijnstillers gebruikt. Als u al vaker dan 15 keer per maand paracetamol of een NSAID gebruikt dan kan dit voorkomen of als u vaker dan 10 keer per maand triptanen gebruikt.

En dan kunt u ook nog last hebben van clusterhoofdpijn, die door een aanval een zeer heftige hoofdpijn aan één kant van uw gezicht of hoofd veroorzaakt. Een aanval duurt 15 minuten tot 3 uur en kan 1 tot 8 keer per dag optreden. Clusteraanvallen kunnen binnen een periode van weken of maanden regelmatig terugkomen.
De pijn gaat vaak samen met aan één kant van uw gezicht: een rood en/of tranend oog, een gezwollen of hangend ooglid, een verstopte neus of een loopneus, en meer zweten. Tijdens een aanval kunt u zich onrustig voelen. Het lukt dan haast niet om stil te zitten.

Oorzaak en preventie

Vaak is de oorzaak van de hoofdpijn lastig te achterhalen en verschillende oorzaken kunnen een rol spelen. Zoals eerder al aangegeven, het is zelden een indicator voor een ernstige aandoening.

Het volgende is belangrijk: frisse lucht, een goede nachtrust en voldoende ontspanning!

U kunt in principe voor alle soorten hoofdpijn een pijnstiller (bijvoorbeeld paracetamol) gebruiken. Let op dat u niet te lang en te veel aaneensluitend slikt, want daardoor kunt u juist weer hoofdpijn krijgen. Is dat het geval, stop dan eerst met de pijnstillers. Alleen zo kan vastgesteld worden of u ook last heeft van een ander soort hoofdpijn.

Verder hangen de adviezen af van de hoofdpijn die u heeft. Het is goed om een en ander samen met uw huisarts te bespreken om zo vast te stellen om welk type hoofdpijn het in uw geval gaat. In sommige gevallen zal uw huisarts u doorverwijzen naar de fysiotherapeut / Manueel therapeut. Maar ook zonder verwijzing kunt u bij onze praktijk terecht voor advies.

Vermoedt u dat u spanningshoofdpijn heeft, dan kan de fysiotherapeut u helpen om de spanning in uw schouders en nek te verlichten. Neem contact op met onze praktijk om een afspraak in te plannen.

Let op! Als u een van onderstaande klachten ervaart, bel dan met spoed uw huisarts of de huisartsenpost:

• zonder aanleiding een snel opkomende, heftige hoofdpijn, waarbij u zich erg ziek voelt;
  • heftige hoofdpijn, met koorts, een pijnlijke of stijve nek, sufheid of overgeven;
  • na een ongeval een heftige hoofdpijn;
  • uitvalverschijnselen, zoals een verlamde arm, een scheve mond, onduidelijk praten of minder zien;
  • in de laatste drie maanden van een zwangerschap ineens hoofdpijn.