Spierpijn

Bijna iedereen heeft wel eens last van spierpijn, maar wat is spierpijn nu eigenlijk?

U kunt pijn in uw spieren ervaren na bijvoorbeeld een stevige workout in de sportschool of na overbelasting van de spieren op dezelfde dag of de dag ervoor. Deze pijn kunt u in meerdere spieren tegelijkertijd voelen. U kunt spierpijn zien als een prestatielevering waar de spieren niet aan gewend zijn. De spier kan dan ook hard aanvoelen en is drukgevoelig als u eroverheen strijkt of belast.In de spieren ontstaan kleine haarscheurtjes. Door de stevige belasting ontstaat melkzuurvorming omdat de zuurstofvoorziening tekort schiet voor de prestatie, wat een vaatverwijding veroorzaakt. Vervolgens treedt er vocht tussen de cellen uit. Dit vocht belemmert de bloedstroom in de spier waardoor langdurige zuurstofgebrek (ischemie) blijft bestaan. Dit zuurstofgebrek tezamen met het vocht, prikkelen de zenuwuiteinden wat als gevolg heeft dat de spier met reflexen wordt aangespannen en hierdoor wordt de spierpijn ervaren.

Bent u opnieuw begonnen met een trainingsschema of heeft u een intensieve (sport)dag gehad die u normaal gesproken niet zou hebben, dan kunt u ‘s morgens als u opstaat stramme spieren voelen. Dit kan één tot meerdere dagen aanhouden. Vaak wordt de spierpijn op de 2e en 3e dag als hevig ervaren. U denkt nu vast: Sporten en bewegen, dat hoort toch gezond te zijn? Dat klopt en u kunt gerust zijn, want spierpijn is niet schadelijk en deze pijn verdwijnt in de loop van de week weer!

Wat kunt u doen om de spierpijn verlichten?

Denk eerst even na over wat de spierpijn getriggerd kan hebben. Wat heeft u precies gedaan de dag ervoor of welke oefening zou de spierpijn kunnen hebben veroorzaakt?

U kunt gaan koelen met een zak met ijs, dit geeft vaak vermindering van klachten op de eerste dag. Daarna zou warmte de pijn kunnen verlichten. Beweging van de spieren is goed en geeft meestal minder pijn. Een massagebehandeling van de fysiotherapeut kan helpen, maar veel drinken is net zo belangrijk. De afvalstoffen worden dan afgevoerd. Bij hele erge spierpijn kunt u een paracetamol of ibuprofen innemen.
Voldoende slaap is ook van groot belang, zodat het lichaam optimaal kan herstellen.
Bij stress wordt het hormoon cortisol wordt aangemaakt, dit hormoon kan het herstel juist vertragen.

Tips!

Gaat u weer trainen? Zorg dan voor een goede warming-up (minstens 15 minuten) voorafgaand aan de training.

Een cooling-down is net zo belangrijk, want dit voert de tijdens de training gemaakte afvalstoffen direct af.
Gaat u over op een nieuw trainingsschema? Probeer dit dan langzaam op te bouwen, want dit zorgt ervoor dat spiervezels zich langzaam kunnen aanpassen. Door training worden de spiervezels en collageen sterker.

Wat kunt u beter niet doen?

Doe even geen rekoefeningen, aangezien dit de kans op haarscheurtjes juist kan vergroten!
Geef uw lichaam de tijd om te herstellen en ga niet meteen de volgende dag weer verder met het trainingsschema.

Dit aangezien te korte rust met weer dezelfde extra belasting weer extra spierpijn en overbelasting zal geven. De extra dag rust zorgt voor een goede compensatie, wat de volgende keer tot minder spierpijn zal leiden, omdat de spieren hieraan gewend zijn en een geheugen opbouwen.